COELO
Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden

Lagere rijksbijdrage aan gemeenten kan leiden tot forse stijging

De belangrijkste inkomstenbron voor gemeenten is de algemene uitkeringAlgemene uitkering De belangrijkste uitkering uit het gemeentefonds of het provinciefonds. Het geld is vrij besteedbaar. De verdeling houdt rekening met kostenverschillen en verschillen in inkomsten bij gemeenten of provincies. uit het gemeentefondsGemeentefonds Set van rijksuitkeringen aan gemeenten. Gemeenten bepalen zelf waarvoor zij het geld gebruiken. die zij van het Rijk ontvangen. Door rijksbeleid daalt echter de omvang van het gemeentefonds in 2026 en 2028, wat een tekort op veel gemeentelijke begrotingen veroorzaakt. Gemeenten moeten een structureel sluitende begroting vaststellen en het ontstane tekort opvangen. Dat kan door belastingen sterker te verhogen. Voor de meeste gemeenten is de onroerendzaakbelasting (ozbozb De ozb staat voor onroerendezaakbelastingen. Er zijn drie tarieven: één op het bezit van een woning, één op het bezit van een ander soort pand (niet-woningen) en één op het gebruik van een niet-woning. De belasting bedraagt een percentage van de waarde van de woning of niet-woning (de woz-waarde).) de enige belastingBelasting Een verplichte betaling aan een overheid waar geen directe (individuele) tegenprestatie tegenover staat. met een noemenswaardige opbrengst. In een kort artikel dat vandaag verschijnt in ESB laten we zien dat de ozb gemiddeld 14,1 procent omhoog moet om de lasten met één procent te kunnen laten stijgen of om een tekort van één procent te dekken.

Scroll naar boven